През 921 г. арабският дипломат Ахмед ибн Фадлан е изпратен от халифа на Багдад като посланик и наставник при волжските българи, наскоро приели мюсюлманската вяра. По пътя си към Волга (името на реката идва от болга, т.е. българска) изнеженият арабин минава през земята на „хиляди неверни племена” и е покъртен как башкирите ядат въшки от тялото си, а жените на гузите се чешат на публични места под „фарджа си”. Мръсотия и погнуса вижда Ибн Фадлан.
Но ето след хиляди опасности и премеждия той стига до добрата земя на българите и се среща с българския цар. Царят е величествен на вид, широк, т.е. много дебел, а гласът му сякаш излиза от делва. Къщите на волжските българи (все пак надали шатрите: използвам руския превод, а е известно, че в руските учебници до 1990 г. авторът на славянската азбука е Ленин) наброяват 50 хиляди. Ибн Фадлан с интерес отбелязва, че българките се къпят в реката голи и не знаят свян от телата си. Впрочем прелюбодейците във Волжска България се наказват с разсичане с брадва от темето до кръста.
Това, на което искам да обърна внимание, е следната забележка на арабския пътешественик. „Ако видят човек, притежаващ подвижен ум и знание за нещата, те казват: ‘Този е най-достоен да служи на нашия господ’. И така, те го вземат, слагат на шията му въже и го обесват на дърво, докато не се разпадне на парчета”.
Една от водещите български поговорки гласи „Превитата глава сабя я не сече”. Само за робската покорност към изстъпленията на турците ли става дума тук, или за една по-стара традиция? Според мен убийството, отстраняването на най-способните от народа е характерна, специфично българска институция, която не е изчезнала в хилядолетията. Не бяха ли Алеко, Гео Милев, Никола Вапцаров старателно убити?
Но може ли да процъфти народ, който целенасочено убива най-способните си хора? Зависи какво разбираш под процъфтяване. Спрямо трагедии като Голодомор в Украйна и масовия глад в Ирландия – независимо какво мислим за себе си, българите почти винаги сме живели в охолство. Изглежда за това много ни помага почти незабележимото национално достойнство.
В тази връзка, наскоро момък от Копривщица, който може би искаше да е интересен, но може би заедно с това изрази едно упорито, общоприето в България мнение, заяви пред мен: Освобождението доведе единствено до упадъка на града ни. В Османската империя копривщенските търговци са ходили до Египет, Персия, дори Китай. Градът беше богат. А след Освобождението тези пазари бяха загубени за нас. В робството си бяхме по-добре.
Според мен голямата слабост на съвременна България е невъзможността на държавните и културни институции да се споразумеят за това какво е „добро” и какво е „лошо” от гледна точка на българина. Нацията не спира да ражда хора с живи непокорни умове – и нашите, да, българските царе и шамани не спират да отсичат непокорните български глави. Те ни казват: „добре е да останеш жив и да има какво да ядеш (и ако може, повече свинско и ракия)”.
Надигнатата глава няма да спре да повтаря, че робските ценности в най-добрия случай са пълни глупости. Добре е да има за какво да се уважаваш. В противен случай българите можехме да си останем хищни маймуни и изобщо не ни трябваше да поемаме по този уморителен път на културната еволюция. Най-малкото можехме да си ядем въшките на воля.
Турският автор Зеки Валиди (цитиран от Артур Кестлер в противоречивата книга Тринадесетото племе) коментира наблюденията на Ибн Фадлан. „Няма нищо загадъчно в жестокото отношение на българите към хората с изключителен ум. То се опира на простото и трезво желание на средния човек да води нормален живот, да избягва всеки риск или приключенията, в които може да го завлече ‘геният’”.
Обичаят на българите да избиват умните си хора, който преди двадесет години бе толкова романтично пресъздаден във филма Аспарух и книгата Предречено от Пагане, според турския учен служи като средство за обществена защита срещу промени, наказание за потенциалните новатори. Здравей, Лисабонска стратегия.
не съм съвсем съгласен :))
звучи така, че все едно ги жертвопринасят и убиват заради ума им, а то според мен е заради нещо друго – конфронтация с властимащите
сред българите е имало винаги умни и непокорни хора които стигат до бесилото, но продължават да са уважавани от народа – просто властта действа така срещу противниците си, от край време, и много старателно 🙂 особено срещу тия които си изброил
а тоя Ахмед е станал свидетел на нещо подобно още през 921, предполагам
това е добре, защото е изключение на тезата, че българите като народ са много покорни и вярват безпрекословно на лидера си – “овци” – все пак тази им черта ги е съхранила през хилядолетията -уви болшинството от хората и днес са такива
Царя, Генерала, Командира, Тато – вярата в ханската власт е дълбоко в характерите ни, евала:), въпросът е кой се възползва от нея 🙂
Тредно е да разберем мистиката на българите от времето преди да заживееят на Балканите и да придобият гръцки нрави. След време ще е толкова трудно да ръзбираме и принадлежността ни и към руско-съветската ценностна система, към която повечето от нас все още принадлежат. Факт е, изгубили сме идеите на собственото си Възраждане. Времената и ценностите се менят – България и българите остават. Просто феномен.;-)